B

REPUBLIKA HRVATERA

d@IM itoniee mecie

KLASA: 612-12/11-06/0014

URBROJ: 567-02/01-11-04
Zagreb, 22. prosinac 2011.

Vijece za elektronitke medije u sastavu Zdenko Ljevak, predsjednik Vijeca te Damir Hajduk, Zdravko
Kedzo, Olga Ramljak i Marija Udiljak, kao élanovi Vijeca, u postupku pokrenutom po sluibenoj
duinosti radi nadzora nad radom nakladnika televizije RTL Hrvatska d.o.o. Zagreb, na temelju danka
69. stavka 1. podstavka 6., 12. i 15, Zakona o elektronickim medijima (,Narodne novine® broj 153/09.
i 84/11; dalje ZEM) na 87-11 sjednici odrzanoj 22. prosinca 2011. godine donijelo je

ODLUKU

I.  Nakladniku RTL HRVATSKA d.o.0. iz Zagreba izrife se OPOMENA zato ito je promijenio
programsku osnovu za vise od 10% njezinog sadriaja bez pribavljene prethodne suglasnosti
Vijeca za elektronicke medije.

Il.  NalaZe se nakladniku RTL HRVATSKA d.o.0. Zagreb da u roku od trideset (30) dana uskladi
emitiranje programa s programskom osnovom iz 2005. za koju ima suglasnost Vijeéa za
elektronicke medije.

Obrazloienje

Vijece za elektronitke medije (dalje: VEM) je 5. listopada 2010. zaprimilo zahtjev nakladnika
televizije RTL Hrvatska d.o.o. Zagreb za davanjem suglasnosti za promjenu, odnosno dopunu
programske osnove sukladno élanku 23. stavku 5. ZEM-a.

Provedenim postupkom analize utvrdeno je da nakladnik veé emitira program temeljem
programske osnove iako nije dobio suglasnost VEM-a te su u dostavljenom prijedlogu utvrdena
znatna odstupanja (osobito u Informativnom programu) te je slijedom toga 26. studenoga 2010.,
naloZeno nakladniku aktom KLASA: 612-12/10-06/0121 URBROJ: 567-02/10-02 da u roku od trideset
dana dostavi programsku osnovu uskladenu s odredbama Zakona o elektronickim medijima i
programskom osnovom iz 2005. sukladno odluci VEM-a KLASA: 612-12/04-06-13 URBRO): 567-05/01-
03 od 2. ozujka 2005.

Nakladnik se 22. prosinca 2010. godine obratio VEM-u te traZio dodatna pojasnjenja vezana za
trazenje o uskladivanju programske osnove.

VEM je, 23. prosinca 2010., odgovorilo nakladniku dopisom KLASA: 612-12/10-06/0121 URBROJ:

567-02/10-04 te ga je u bitnome izvijestilo kako fe VEM u posljednjih godinu dana vise puta pisano |
na sastoncima izrazilo nakladniku svoje primjedbe vezano za neuskladenost vasece programske

U OSR OU AUOL



osnove RTL Hrvatsko iz 2005. godine s progromskom osnovom i shemom kojo je u primjeni u
programu RTL-a. Smatrali smo da je tijekom te komunikacije jasno dano do znanja da program RTL-a
moro doiivjeti znaéajnije, a ne samo kozmeticke promjene, te je stoga VEM produfavalo vrijeme
prilagodbe uvoZovajui sloienost postupka pripreme i proizvodnje televizijskog programa. U
obrazloZenju dopisa tvrdite da do promjene dolazi, jer je VEM drugaéije kategoriziralo programske
sadrigje, $to je netoéno jer je uprovo RTL sponzoriranjem tih programa promijenio njihovu kategoriju.
Isto tako u svojem obrazloZenju presucujete prekid emitiranja ostalih progroma zbog éego je doilo do
znacajnog smanjenja kolicine informativnog programa u odnosu na vaiecu programsku osnovu iz
2005. godine. Pri tome treba reci da je sukladno élanku 23. ZEM-a pravo i obveza svakog naklodnika
da ra promjenu ili dopunu programske osnove, temeljem koje je dobivena koncesija, o kojo se odnosi
na vise od 10% njezinog sadriaja, prethodno zatraii odobrenje od VEM-a $to ste vi propustili uciniti,
jer vec emitirate program po novoj programskoj osnovi. U postupku odobravanja VEM procjenjuje
stvarnu razinu promjena i njezin utjecaj u odnosu na programsku osnovu temeljem koje je dobivena
koncesija imajuci prije svega na umu zastitu interesa javnosti. Pri tome se ne moie dopustiti
smanjivanje programskih obveza na zakonski minimum i derogacijo postupka jovnog natjecajo no
kajem je dobiveno koncesijo na temelju bitno drugaéije programske osnove.

RTL Hrvatska d.o.o. Zagreb dostavio je VEM-u 7. sijenja 2011. oéitovanje u kojim iznosi svoje
stavove i misljenja, ali ne i traZenu programsku osnovu prema aktu KLASA: 612-12/10-06/0121
URBROJ: 567-02/10-02 od 26. studenoga 2010. VEM je o nakladnikovim navodima iz tog podneska
raspravijalo te, 19. sijeénja 2011., zakljudilo da se zahtjev za izmjenama i dopunama programske
osnove ne usvaja. Naime, VEM u postupku davanja suglasnosti za izmjene i dopune programske
osnove razmatra prijedioge s obzirom na programsku osnovu i minimalne uvjete utvrdene u ZEM-u
na temelju koje je dana koncesija te je slijedom toga, u postupku razmatranja i ocjenjivanja
predloZenih izmjena programske osnove utvrdeno je da predioZena programska osnova u znaéajnom
dijelu dokida programsku osnovu iz 2004. na temelju koje je dana koncesija za obavljanje djelatnosti
televizije nakladniku RTL Hrvatska d.o.o. te onu iz 2005. za koju je VEM dalo suglasnost.

Temeljem utvrdenog Cinjeniénog stanja i navedenih dokaza VEM je na 06-11 sjednici odrzanoj 19.
sijecnja 2011. na temeljem &lanka 69. stavka 1. podstavka 15. ZEM-a, €lanka 229. stavka 1. podstavka
3. Prekriajnog zakona (,Narodne novine” broj 107/07) izreklo prekriajni nalog KLASA: 612-12/10-
06/0120 URBROJ: 567-11-07 zbog nepostupanja propisanim &lankom 23. stavkom 5. ZEM-a i kaZnjivo
po €lanku B2, stavku 1. podstavku 10. i stavku 2. ZEM-a,

Nakladnik je nakon izrecenog prekriajnog naloga, 1. lipnja 2011., dostavio novi zahtjev za

davanjem suglasnosti za promjenom programske osnove temeljem élanka 23. stavka 5. ZEM-a.
Napravljena je analiza te je VEM o navedenom zahtjevu odluéio aktom KLASA: 612-12/11-06/0014
URBROJ: 567-02-11-02 od 18. srpnja 2011. u kojem je naveo:
ZEM-om su uredena prava, oli i obveze i odgovornosti pravnih i fizitkih osobo koje obavijaju
djelatnost prufenjo audio i audiovizualnih medijskih usluga i usluga elektronickih publikacijo, te
interes Republike Hrvatske u podrudju elektronickih medija. Institucija koja Stiti interese Republike
Hrvatske na podrucju elektronickih medija je VEM. VEM obavija svoju funkciju kao samostalno
regulatorno tijelo.

U opisu djelatnosti VEM-a propisanima élankom 68. ZEM-a, izmedu ostalog, stoji da VEM osigurava
nadzor nad provedbom odredbi o programskim nacelima i obvezama utvrdenim ovim i posebnim
zokonom, provodi postupak utvrdivanja nepostivanjo ili krienjo odredbi ovoge Zakona, donosi
preporuke vezane za provedbu ovog Zakona, potice samoregulaciju i koregulaciju radi provedbe
Zakona i dr.

RTL Hrvotska d.o.o. televizijski je nakladnik u Republici Hrvatskoj od travnja 2004, godine, o Odluka o
suglasnosti za promjenu programske sheme, u odnosu na onu temeljem koje je donijeta odluka o

U0 T



dodjeli koncesije, donijeta je u oZujku 2005. godine. Novi zahtjev za promjenu programske osnove
podnesen je u listopadu 2010. Analizirajuci tada dostavijenu programsku osnovu ustanovijeno je kako
nakladnik, u vrijeme kada ponosi zohtjev za dobivanjem suglasnosti radi prema istoj i time kr3i clanak
23. stavak 5. ZEM-o. 5 obzirom da nakladnik nije poduzeo niSto no upozorenja Vijeco zo elektronicke
medije da uskladi emitiranje s voZedom programskom osnovomn jer krii ZEM, Vijece je izreklo
prekriajni nolog.

Uvidom u novi zahtjev, te na temelju analize programske osnove RTL Hrvatska d.o.0. koja je obavijena
u periodu od 16. do 22. svibnja 2011. utvrdena su velika odstupanjo u udjelu informativnog
programa, u usporedbi s podatcima iskazanima u 2005, godini. Naime, gledateljima se osim emisija
RTL vijesti i RTL danas ne pruZa niti jedna druga emisija informativnog karaktera i time su gledatelji i
dalje uskraceni. Uvidom u analizu ustanovljena je zastupljenost informativnog programa u udjelu od
8,61%, dok u predioZenoj novoj programskoj osnovi navodi se udio informativnog programa od 9,1%.
Ovdje moramo napomenuti kako emisife koje imaju sponzore ne mogu nikako biti uvritene u
informativni program jer se u protivnom kréf élanak 17, stavak 4. ZEM-a.

Dio promjena nisu odraz promjena u sadrigju, nego u naocinu prikazivanjo podataka na papirima.
Prema predloZenof programskoj osnovi smanjio bi se udio zabavnih sadriaja za 22%, sa 73% na 51% u
usporedbi s programskom osnovom iz 2005. Medutim, rije¢ je o drugacijem svrstavanju dijelova
programa u pojedine sadriajne kategorije. Filmove nokladnik sada svrstava u kategoriju sadrZaja iz
umjetnosti i kulture i to u udjelu od 18,3%. Kada se ta kategorija pridoda zabavnom programu dobije
se udio od 69,3%. Ako se tomu pridoda i predloienih 1% dokumentarnih sadriajo, dobije se ukupno
70,3% programa koji se ranije zajednicki svrstavao u serijski, zabavni i filmski te zajedno iznosio 73%
(sadasnjo vaZeco programska osnova iz 2005.).

U prilog gore navedenoj tvrdnji ide i podatak da se u predloZenim promjenama programske osnove
prikazalo da djedjeg programa nece biti, medutim, iz programske sheme vidijivo je da ¢ée se i dalje
emitirati crtani filmovi na isti naéin, u jutarnjem terminu, kao sto se i sada emitiraju, ali se oni sada ne
prikazuju izdvojeno, nego éine dio zabavnog progroma.

Nakladnik je u dokumentaciji iz 2005. objedinjeno prikazao filmski, serijski i zabavni progrom, zbrojivsi
udjele, pri cemu je dobio 73% na tjednoj bazi. Zbroj udjela, temeljem izracuna Vijeca, filmskog,
serijskog i zabavnog programa u razdoblju od 16. do 22. svibnja 2011. iznosi 66,37 % na tjednoj bazi.
Rijec je o odstupanju od 6,63%.

Ukupna audiovizualna komercijolna komunikacijo predvidena je u udjelu od 20,5%. Na temelju
provedene analize zakljuceno je da na taj dio programa sada otpada oko 22%.

RTL Hrvatska d.o.o. je 2008. gedine navela do u svom programu ima 31,3% sadrZajo vigstite
proizvodnje, te 41,5% europskih audiovizuainih djela. PredloZene promjene ukazuju na to do u ovim
segmentima nisu planirane znacajnije promjene, te, kada je rijec o viastitoj proizvodnji, ostaje se na
sadasnjoj minimalnoj razini,

Nakon svega navedenog isticemo kako Vijece za elektronicke medije, sukladno zakonskim oviastima,
procjenjuje stvarnu razinu promjena i njihov utjecaf u odnosu na programsku osnovu temeljem koje je
dobivena koncesija, te odobrenja promjene programske osnove iz 2005, imajuci prije svega na umu
zastitu interesa jovnosti, Pri tome se ne mode dopustiti smanjivanje programskih obveza na zokonski
minimum i derogacijo postupka javnog natjecaja na kojem je dobivena koncesija , te je zakljuéeno da
se zahtjev za izmjenama i dopunama programske osnove ne moie usvajiti.

I AN A T



Slijedom navedenog, Vijece za elektronicke medije noloZe televiziiskom nokladniku RTL Hrvatska
d.o.o. do obvezno do pocetka jesenske sheme, a najkasnije do 30. rujna 2011. uskladi emitiranje
programa s programskom osnovom za koju ima dopustenje Vijeca.

Nakladnik RTL Hrvatska d.o.o. Zagreb se podneskom od 13. listopada 2011. ofitovao na navedeni akt
VEM-a. Po zaprimanju tog podneska napravijena je nova analiza programa gdje je analiziran
programa u dane 14, i 15. listopada 2011. (petak i subota). Analiza je pokazala odstupanja unutar
programskih kategorija u odnosu na programsku osnovu iz 2005. Odstupanja su u kategorijama
informativni, zabavni i djedji program. U dokumentaciji iz 2005. nakladnik navodi da ée informativni
program Einiti 18 posto, djedji program 9 posto, a zabavni program 73 posto.

Analizom je utvrdeno da program nakladnika RTL Hrvatska d.o.o. nije u skladu s programom koji je
obrazloZen u dokumentaciji iz 2005, godine, Sadriaji koji potpadaju u informativni, zabavni i djedji
program u programu RTL televizije zastupljeni su u manjem udjelu od onih koji su navedeni u
programskoj osnovi iz 2005, godine: u informativnom programu odstupanje je 12%, u zabavnome
7%, a u djecjemu izmedu 3 i 6%. Navedena odstupanja predstavljaju viSe od 10 posto programske
osnove (Zakon o elektroniékim medijima, ¢lanak 23. st. 5.).

Sastavni dio programske osnove programska shema kojom se, sukladno odredbi élanka 11. Zakona o
elektronickim medijima (,Narodne novine” broj 122/03., 79/07., 32/08. i 65/09), odnosno &lanka 23.
stavka 1. ZEM-a odreduje:

— wvrsta audiovizualnog ili radijskog programa, odnosno njihovo razvrstavanje u pojedine

skupine,

— predvideni kvantitativni razmjer izmedu pojedinih skupina sadriaja,

— predvideni maksimalni opseg oglasnih sadriaja,

— predvideni opseg viastitih i udio hrvatskih audio i audiovizualnih djela.
te slijedom toga VEM nikada nije nalagalo nakladnicima u koju skupinu sadrZaja treba staviti pojedini
program, vec je to u okviru urednicke odgovornosti obveza nakladnika.

Vezano za dostavijeno oditovanje nakladnika o irem tumacenje odredaba Direktive 2007/65/EZ, tj.
Konvencije o prekogranicnoj televiziji valja naglasiti da je nakladnik o stavovima VEM-a vezno za
tumacenje navedene Direktive upoznati na sastancima odrzanim u listopadu i studenome 2009. Tada
je, nakladnik, od strane VEM-a bio zamoljen da u primjernom roku dostavi prijedloge na koji ée naéin
rijesiti pitanje udjela informativnog programa, a isto je utinio svojim dopisom tek 5. listopada 2010.
gotovo godinu dana nakon sastanka za koje vrijeme nije po ovoj osnovi bio sankcioniran. Oéito je
dakle da VEM nije primijenilo restriktivne mjere niti stvaralo pravnu nesigurnost medu nakladnicima.

Prije svega vaino je istaknuti kako je odredbom ¢lanka 17. stavka 4. ZEM-a odredeno da vijesti i
informativni program ne smiju biti sponzorirani. VEM nije imalo potrebu za sankcioniranjem
nakladnika iz razloga 5to smatra da te emisije (tzv. infotainment) nikako ne pripadaju u informativni
program.

Sto se pak tice tumacenja pojma informativnog programa kroz Objasnidbeni sadriaj Konvencije,
nakladnik je izravno svrstao i tzv. infotainment emisije u informativni program. Medutim, nakladnik
nigdje ne spominje totku 240., 241. | 242. Objasnidbenog sadriaja. Uzimajuéi u obzir definiciju da se
pod programima o aktualnim dogadajima imaju smatrati isklju€ivo programi vezani uz vijesti, poput
komentara na vijesti, analize razvoja vijesti te politicke stavove o dogadajima iz vijesti, u potpunosti
je jasno kako je definicija iz Konvencije, tj. Objasnidbenog sadrzaja u biti jednaka definiciji iz &lanka
17. stavka 4. ZEM-a, da vijesti i informativni program ne smiju biti sponzorirani. Dakle, pojam
informativni program iz ZEM-a istovjetan je pojmu programa o aktualnim dogadajima (current affairs
programmes).



Vaino je za istaknuti i to€ku 291. Objasnidbenog sadriaja koja govori upravo o zabrani sponzoriranja
vijesti i informativnog programa. Tako da navedena totka odraiava poseban interes driava £lanica

Vijeca Europe da se osigura pluralizam izvora informacija i neovisnosti programa vijesti i programa
© aktualnim dogadajima i zabrana sponzoriranja takvih programa.

Prema odredbi élanka 21. stavka 2. ZEM-a (,Narodne novine” broj 122/03., 79/07., 32/08. i 65/089),
koji je bio na snazi 2005. godine, odnosno &lanka 17. stavka 4. ZEM-a informativni program i vijesti ne
smiju biti sponzorirani. Stoga uraunavanje audiovizualne komercijalne komunikacije u informativni
program nije u skladu s zakonskim odredbama.

Kako je clankom 23. stavkom 5. ZEM-a propisano da za promjenu, odnosno dopunu programske
osnove iz stavka koja se odnosi na vise od 10% njezinog sadriaja na temelju kojeg je dana koncesija,
nakladnik televizije i/fili radija mora pribaviti prethodnu suglasnost VEM-a, a kako VEM, sukladno
zakonskim ovlastima, procjenjuje stvarnu razinu promjena programske osnove temeljem koje jedana
koncesija, te odobrenja promjene programske osnove iz 2005., imajuéi prije svega na umu zadtitu
interesa javnosti. Zastita interesa javnosti razlog je zbog kojeg se ne moze dopustiti smanjivanje
programskih obveza na zakonski minimum 3to bi dovelo do derogacije postupka javnog natjeaja
davanja koncesije za pruzanje medijske usluge televizije.

S obzirom na to nakladnik, protivno aktima Vijeca za elektronitke medije KLASA: 612-12/10-06/0121
URBROJ: 567-02/10-02 od 26. studenoga 2010. i KLASA: 612-12/11-06/0014 URBRO)J: 567-02-11-02
od 18. srpnja 2011., nije uskladio emitiranje televizijskog programa s programskom osnovom iz 2005,
za koju je pribavio suglasnost Vijeca, na temelju odredbe lanka 69. stavka podstavka 6., 12. i 15.,a u
svezi s clankom 23. Stavkom 5. ZEM-a odluéeno je kao u izreci ove odluke.

UPUTA O PRAVNOM LUEKU

Protiv ove odluke nije dopustena Zalba, ali se moie pokrenuti upravni spor pred Upravnim sudom
Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana primitka odluke. Tuba se predaje ili 3alje neposredno
Upravnom sudu Republike Hrvatske u Zagrebu, a moZe se podnijeti i na zapisnik kod redovnog suda
nadleinog za obavljanje pravne pomodi.

PREDSJEDNIK VIJ 7’ELEK‘I‘HONIEKE MEDIJE

AF. Vi
Zdenko I.,jai'ak, dipl.?ﬁ'lg:k

DOSTAVITI:
1. RTLHrvatska d.o.o., Krapinska 45
10 000 Zagreb (s povratnicom)

2. Pismohrana,ovdje

AN AR



